:: Головна :: :: Пошта :: :: Пошук :: :: Оголошення :: :: Форум ::
Меню
Головна
>>> Про проект
>>> ТЕМА ДНЯ
Повідомлення
>>> БІБЛІОТЕКИ УКРАЇНИ:
>>> УКРАЇНІСТИКА за КОРДОНОМ
>>> СУЧАСНА БІБЛІОТЕКА
>>> З ТВОРЧОГО ДОРОБКУ:
>>> ЧИТАЛЬНИЙ ЗАЛ
ФАЙЛИ
Контакт
ЗНАЙОМТЕСЬ:
>>> Ресурси холдінга

Дискуссионный клуб "Библиофан"
  Мои научные новости
  Жизнь - это бесконечная череда мгновений
Открой для себя новую жизнь

  Мой дом

Вітаємо Вас на Бібліотечному інформаційно-освітньому порталі 

Підприємницька концепція бібліотечної діяльності
Рейтинг: / 2
ГіршаКраща 
СУЧАСНА БІБЛІОТЕКА - Пропонують практики і науковці

ПІДПРИЄМНИЦЬКА КОНЦЕПЦІЯ БІБЛІОТЕЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Ставлення до бібліотечно-інформаційної діяльності як до товару і перехід на маркетингову філософію дозволяють досить легко вирішити питання соціально-культурологічної й економічної цінності функціонування бібліотеки.

 

Ставлення до бібліотечно-інформаційної діяльності як до товару і перехід на маркетингову філософію дозволяють досить легко вирішити питання соціально-культурологічної й економічної цінності функціонування бібліотеки. Образно кажучи — ця цінність отримує підтвердження споживацькими грошима (держава, як утримувач бібліотек, теж є споживачем). Для тих, кого лякає іншомовне слово "маркетинг", нагадаємо, що це всього-на-всього система взаємопов'язаних і безперервних заходів, які визначають дії господарюючого суб'єкта, спрямовані на забезпечення мети свого існування. Бібліотечні установи ці заходи виконували завжди, але вони визначали тільки їхні соціальні та культурно-просвітницькі цінності й не були спрямовані на економічну ефективність. Бібліотечна діяльність і раніше відносилася до сфери послуг, які надавали громадянам у розрізі соціальних пільг, гарантованих державою, тому не потребувала комерційного маркетингу. Нині вона утримує бібліотеки лише частково, і це ставить на порядок денний питання самофінансування для підтримки ефективної діяльності. Тактика ж маркетингу якраз і полягає у визначенні та формуванні виробничої діяльності з урахуванням поточної ринкової ситуації для забезпечення стійкого рівня свого прибутку та активної поведінки споживача і зводиться до цілеспрямованого і свідомого регулювання процесу обміну на бібліотечно-інформаційному ринку.

З погляду останніх маркетингових теорій, цінність суспільного виробництва полягає не стільки у володінні певною продукцією, скільки у її здатності задовольняти певні потреби власників, тобто, у тій корисності (ужитковій, естетичній, духовній тощо), то її отримує споживач через неї. Так, наприклад, споживач купує не кондиціонер, а свіже повітря і температуру в приміщенні. Телевізор чи комп'ютер сам по собі як матеріальний виріб не має для споживача ніякої цінності. Він корисний лише як ретранслятор інформації та знань, засіб заповнення вільного часу, самоосвіти і навчання. З цієї точки зору бібліотека стає в один ряд з ними.

Найлаконічніше та найвиразніше, на мій погляд, головну функцію бібліотечної діяльності на сучасному етапі сформулював японський бібліотекар Катогі (Catogi М.) — "це створення системи, яка дозволяє будь-якій особі отримати в будь-який час будь-якому місці вітчизняні та зарубіжні документи і бібліографічну інформацію про них". Звідси її виробнича діяльність — це збирання друкованих та інших вербальних матеріалів з наступним бібліотечним опрацюванням, збереженням Їх у каталогах, картотеках, бібліографічних посібниках та пов'язані з цим сервісні послуги. А її функція —задоволення споживацьких потреб читачів (користувачів) через специфічний, опосередкований збут інтелектуальної продукції інших виробників, а точніше закладених у ній знань, відомостей, інформацій, почутгів тощо, які потрапивши до бібліотеки, стають її товаром і "продаються" споживачу специфічними бібліотечними прийомами і методами.

Згідно економічної теорії, бібліотека, як виробнича структура, відноситься до посередницько-збутового підприємства, а точніше — до посередницько-збутової установи. Як і всі посередиицько-збутові підприємства, бібліотека має складське господарство (книгосховища), виконує складські функції з накопичення та зберігання товарних запасів, формує торговельний асортимент (комплектування), готує товари для продажу (бібліотечне опрацювання та катологізація), комплектує партії товарів (систематизація, розстановлення фондів), рекламує їх (інформаційно-бібліографічна, виставочна діяльність, масові заходи) і "продає" (налає в оренду) їх споживачам (книговидача). Крім того, частина бібліотечної діяльності є суто виробничою й поєднує в собі матеріальне виробництво з духовним. Продукція цієї діяльності характеризується цільовим характером і має свої чітко виражені особливості та властиві лише їй закономірності в порівнянні з класичним товарним виробництвом і класичною посередницько-збутовою діяльністю — побутово-сервісне обслуговуванння, рекламна діяльність тощо. Виробником тут виступає бібліотекар, який, використовуючи специфічні засоби виробництва (книжки та іншу інтелектуальну продукцію) і праці (людський мозок та технічні засоби), особливі, властиві лише цій галузі діяльності. методи, способи та прийоми (аналітико-синтетичні, узагальнення та систематизації тощо), виробляє своєрідний, теж інтелектуальний вид продукції (бібліотечні каталоги і картотеки, бібліографічні покажчики, аналітико-оглядові й довідкові видання), для допомоги споживачам у задоволенні освітніх, науково-пізнавальних, соціальних та естетичних потреб. При чому, ця продукція часто може виступати і товаром, і послугою одночасно. (Наприклад, бібліографічний посібник виступає товаром, як друковане видання, і послугою, як упорядкований перелік літератури на замовлення). Предметом праці бібліотекаря є користувач, точніше, його читацька діяльність, бібліографа — бібліотечні фонди на різних матеріальних носіях, комплектувальника — потік вербальної продукції на різних носіях. Продуктом праці є інформація та знання, отримані споживачами через орендні та бібліотечно-інформаційні послуги, спрямовані на просування до споживачів продукції інших виробників. Знаряддям — слово, мова (як усна, так і збережена на різних носіях). Результатом праці — соціокультурна компетентність особистості, як комплекс знань і уявлень, вмінь і навичок, традицій і ціннісних орієнтацій, отриманих через самоосвіту та особистий духовно-інтелектуальний розвиток шляхом споживання інтелектуальної продукції, тобто, її соціалізація.

Практика показує, що в підприємництві дуже важливо прогнозувати і передбачати, що допоможе, а що стане на заваді досягненню поставленої мети. Для цього потрібно мати чіткий і спрямований на досягнення успіху план дій. Такий план суттєво відрізняється від звичної о виробничого плану, і е своєрідною моделлю прибуткової діяльності підприємства. Він використовує всі напрацювання традиційного планування стосовно категорій ринкової економіки: бізнесу, конкуренції, маркетингу, стратегії фінансування, досягнення беззбитковості і необхідного рівня рентабельності та якісного обслуговування споживачів. Такий план називається бізнес-планом, що являє собою комплексне відображення прибуткової виробничої діяльності суб'єкта через поглиблене планування технічної,та функціональної якості продукції (товарів і послуг), а саме: її характеристики, технології виготовлення, ціни, способи просування, поширення і збуту. Планування починається з постанонки мети для кожного конкретного продукту чи послуги,;на основі аналізу співвідношення попиту і витрат та очікуваного прибутку. На кожен товар чи послугу обов'язково складається технологічна карта і бюджет, до якого вводять усі без; винятку витрати (як прямі, так і непрямі), пов'язані з його розробленням, виготовленням і збутом, визначається його собівартість та економічна ефективність. Неефективна й високо-затратна продукція, як правило, до продуктування не береться, якщо тільки вона не має унікальних споживчих властивостей, що дасть змогу реалізувати її за високими цінами.

Головні принципи складання бізнес-плану такі:

  • ранжування об'єктів планування за їхньою важливістю;
  • визначення необхідних ресурсів як у якісному, так і в кількісному відношенні;
  • встановлення чіткого графіка виконання робіт за етапами, технологічними процесами й термінами;
  • розподілення відповідальності між виконавцями з переконливою мотивацією вибору;
  • варіантність і збалансованість;
  • передбачення форм контролю за виконанням робіт для того, щоб мати можливість своєчасно втрутитися у процес виробництва.

Складання бізнес-плану змушує критично оцінити своїсили, тверезіше оцінити свої можливості, оскільки при цьому доводиться враховувати економічну, а не лише суспільно-вартісну доцільність кожного виду продукції. Може статися, що після розгляду різних сценаріїв діяльності буде зроблено висновок, що мета недосяжна, бо перешкоди надто серйозні і ризик великий. Тоді потрібно буде моделювати мету, що її легше досягти, і робити це доти, поки не буде знайдена оптимальна, або ж шукати вигідних партнерів, з якими ділити затрати, а отже й прибуток.

Бізнес-план — це інструмент для перетворення задуму в дійсність, він є документом для внутрішнього користування і залучення інвесторів, спонсорів, зрештою, місцевої влади, якщо вона залишається фінансодавцем і забезпечує собою результат маркетингових досліджень. План повинен враховувати чимало аспектів стосовно як внутрішнього, так і зовнішнього середовища, бути збалансованим з реальними фінансовими й ресурсними можливостями.

Кожна нова мета, нова послуга чи виріб потребують нового бізнес-плану з формулюванням нової стратегії, відбором нових прийомів досягнення, розробленням конкретних заходів і термінів виконання та виконавців. Слід зауважити, що бізнес-план не виключає необхідності мати виробничий і оперативний плани.

Зрозуміло, що для складання будь-якого плану необхідна інформація, яка давала б змогу прийняти виважене рішення з кожного виду продукції, поставити тактичні і стратегічні завдання. Така інформація має систематично акумулюватися у банках нормативної, планової та довідкової інформації. Непересічне значення має банк маркетингової інформації, до якого ввійшли б:

  • блок зовнішньої інформації — інформація про процеси, що протікають на ринку; про кон'юнктуроутворюючі фактори; про інфраструктури ринку; про потенційних партнерів і потенційних конкурентів; про інфраструктуру мікрорайону діяльності;
  • блок внутрішньої інформації:

а) інформація про бібліотеку, як господарську одиницю

— капітал і його структура, структура капіталовкладень, обсяги виробництва й реалізації, загальні витрати бібліотеки, джерела формування коштів, розподілення та використання коштів, прибуток, показники рентабельності; б) інформація про бібліотеку як фінансову одиницю — особистий і кредитний капітал, обіговий капітал, короткострокові кредити, надходження реальних грошей, обсяг внутрішніх капітальних вкладень; в) інформація про покажчики конкурентоспроможності

— структура ціни, техніко-економічні параметри та якісні параметри продукції, асортиментна структура виробництва тощо; г) інформація про науково-технічний, технологічний, кадровий і фінансовий потенціал бібліотеки. ......

Слід зазначити, що при розробленні бізнес-плану майже завжди виникають ситуації за яких доводиться приймати рішення, виходячи з недостатньо чітко визначених умов та оперуючи не завжди надійною інформацією. В таких випадках виникає потреба в оцінюванні Ймовірності досягнення тих чи інших результатів, виходячи з фактора невизначеності, та враховувати ймовірний ризик. При прийнятті того чи іншого рішення дуже важливо з'ясувати, чи оправданий ризик і де проходить межа, яка відокремлює допустимий ризик від недопустимого, тобто, визначити міру невизначеності при реалізації прийнятого конкретного рішення. Існує три основні математичні методи, що дозволяють приймати рішення з урахуванням фактора невизначеності: стандартні відхилення, довірчі інтервали та множинний регресійний аналіз, але вони досить складні. Найприйнятнішим варіантом для розв'язання практичних проблем невизначеності й ризику є експертна оцінка, яка полягає в раціональній організації аналізу проблеми експертами з подальшим логічним оцінюванням результатів.

Після визначення міри ризику, необхідно передбачити ще рентабельність запланованого виробництва з метою його корегування для забезпечення спочатку гарантованого збереження підприємства, а надалі — його розширення й розвитку. Для цього необхідно скласти кошториси на всі заплановані технологічні процеси бібліотечно-інформаційної діяльності, узгодивши їхні нормативні показники з дійсними; визначити обсяги продукції, яку можна виробити, виходячи з наявних бюджетних і позабюджетних асигнувань; зіставити бажання з фінасовою, виробничою і кадровою базами та прийняти рішення, за рахунок чого можна все це при необхідності поліпшити.

Отже, якщо усвідомлений загальний стан справ у господарстві і той рівень, якого потрібно досягти, визначені товари

та послуги, їхні споживачі, складений прогноз обсягів виробництва, ризик мінімальний і виявлені та враховані всі його аспекти, приступають до написання бізнес-плану. Не існує жорстко регламентованої форми і структури бізнес-плану, але він обов'язково має враховувати ось такі моменти:

  • обгрунтування цілей і завдань, що ставляться на найближчу й віддалену перспективу;
  • оцінка поточного стану економіки у сфері обраної діяльності та перспектив;
  • оцінка сильних і слабких сторін свого господарства;
  • аналіз ринку і свого сегменту в ньому;
  • збирання й узагальнення інформації про споживачів;
  • виважена оцінка особистих ресурсів і можливостей;
  • оцінка умов конкуренції та умов протистояння;
  • аналіз проблем функціонування і способів їхнього вирішення.

Виклад повинен бути настільки обгрунтованим і переконливим, щоб план зміг надихнути колектив на його виконання, а потенційних партнерів та інвесторів — на його фінансування,

Приблизна структура бізнес-плану: опис галузі, установи та її місії, виготовлювані товари й послуги та Їхнє функціональне призначення, стратегія зростання. В розділі роблять акцент на товарах і послугах, за допомогою яких планується завоювання ринку, вказуються їхні споживацькі властивості, суттєві відмінності від товарів-конкурентів, по можливості дається наочне зображення провідних товарів або долаються зразки. Тут же слід подати прогноз ціни і тих витрат, яких потребує виробництво.

Характеристика ринку: споживачі, попит, місткість, динаміка, конкуренція, оцінка обсягів реалізації, торгова політика, стратегія цін, просування продукції тощо. Головна його мета —визначити й обгрунтувати ту ринкову нішу, в якій заплановані до виробництва товари і послуги знайдуть споживача. Треба мати на увазі, що перевага над конкурентами нижче 30% говорить про низьку конкурентоздатність продукції,

План виробництва (операційний план): характеристика виробничих приміщень, виробничих процесів, обладнання тощо та їхня здатність забезпечити технологічні процеси запланованого виробництва та їхній високий рівень. Головне завдання розділу — підтвердити розрахунками реальність про-дуктування необхідного обсягу продукції у визначенні строки і в потрібній кількості. Вказують, які виробничі потужності будуть задіяні (існуючі чи заново створювані), постачальники сировини, матеріалів і умови поставки. Основне питання розділу — оцінка витрат виробництва товарів і послуг і їхні зміни в перспективі.

Організаційний план: форма організації бізнесу, організаційна схема, тощо. Обґрунтовують організаційну структуру підрозділів, визначають зміст їхньої діяльності, кваліфікаційні вимоги до фахівців. Вказують також джерела і способи залучення фахівців, рівень заробітної плати.

Оцінка ризиків й альтернативні стратегії. Основне завдання — передбачити всі типи ризиків, їхні джерела і моменти виникнення та заходи по скороченню цих ризиків і зменшення збитків, які можуть виникнути.

Фінансовий план: доходи та витрати, рух коштів, проект фінансування, розрахунки беззбитковості і потреби у фінансуванні.

Додатки: організаційна схема, технічні дані на продукцію, матеріали про ринок тощо.

Резюме. Після закінчення складання бізнес-плану, пишеться резюме, яке являє собою рекламу проекту. В ньому мають бути коротко, чітко й переконливо викладені основні положення та опорні пункти проекту — чим буде займатися установа, скільки коштів потребує, який очікується попит на продукцію і чому є впевненість у досягненні успіху, очікувані дивіденти, види контролю за виконанням плану. До плану додаються розрахунки й зразки товарів (якщо це можливо), опис продукції, яку неможливо пред'явити.

Бізнес-план обговорюють, затверджують і він набирає чинності з вказаного моменту.

Список використаної літератури

1. Банкова О.Ф. Библиотечно-информациониая продукция и услуги:

качество и конкурентоспособность // Б-ка и закон: Справ. — Вып. 3. — М„ Либерия, 1997. — С. 143—164.

2. Войчак В., Шевчук И. Суть маркетингу и его современная концепция,—К„ 1994.

3. Голубков Е.П. Маркетинговые исследования: теория, практика и методология. — М : Финпресс, 1998.

4. Джерелиевская И.К. Библиотечная коммуникация как феномен рыночных отношений // Науч. и техн. б-ки. — 1993. — № 5. — С. 20—32.

5. Инициативная деятельность библиотеки: платная интелектуаль-ная продукция: Науч.- практ. пособие / РГБ. — М., 1999. — (Сер.:

"Настол. кн. библиоменеджера"; Вып. III).

6. Кардаш В.Я. Маркетингова товарна політика: Навч. посіб. — К.:КНЕУ, 1997.—156с.

7. Кетлер Ф. Основы маркетинга: Пер. с англ. — К.; М; СПб; Вильнюс, 1998. — 1056 с. 2* К., 1998. — 592 с.

8. Клюев В. К. Маркетинговые аспекты развития информационной дея-тельности библиотеки: Науч.-пракг. пособие / Ин-т повышения квалификации иформ. работников; МГУК. — М., 1994. — 112с.

9. Колегаева С.Д. Платные услуги и предпринимательская деятельность библиотеки // Б-ка и закон: Справ. — Вып. 2. — М.: Либерия, 1997.—С. 182—195.

10. Концепция маркетинга для публичных библиотек / Пер. с нем. — М„ 1992. — 143 с.

11. Мачидо Р. Маркетинг для малых предприятий. — СПб.: Питер, 1998.

Міщенко Г. Підприємницька концепція бібліотечної діяльності
// Вісник Книжкової палати.-2004.-№ 2 (91).-С.26-29.

< Попередня   Наступна >
Головна | >>> Про проект | >>> ТЕМА ДНЯ | Повідомлення | >>> БІБЛІОТЕКИ УКРАЇНИ: | >>> УКРАЇНІСТИКА за КОРДОНОМ | >>> СУЧАСНА БІБЛІОТЕКА | >>> З ТВОРЧОГО ДОРОБКУ: | >>> ЧИТАЛЬНИЙ ЗАЛ | ФАЙЛИ | Контакт |
Підпишіться на новини!

 

http://mysciencehighlights.org/ Мои научные новости -- уникальная возможность получать абстракты из полторы сотни англоязычных журналов по всем академ темам на имейл или посредством новостной ленты! Вам всего лишь необходимо зарегистрироваться,  указать тему,  ключевые слова,  и сведения о новых публикациях с высокой степенью ревалентности вам обеспечены! Информация о  ресурсе тут

Новинки книгоринку
Зараз на сайті:
Гостей - 180
 
 
©Copyright 2005-2007 Бібліотечний інформаційно-освітній портал
Використання інформації з рекламних та інших матеріалів цього сайту для передруку, внесення в бази даних для подальшого комерційного використання, розміщення матеріалів в ЗМІ та мережі інтернет можливе лише за умови розміщення прямого посилання на сайт http://www.librportal.org.ua

:: up::
bigmir)net TOP 100